Anne Jellema AGF-afdeling
́Knolraap en lof, schorseneren en prei ́
Kijk, als je ervoor uit Zaanstad komt om de aardappelen, groente en fruit-afdeling en ́panklare ́ versmaaltijden van AH Van der Linden te verzorgen, dan mag je zeggen dat je hart voor de zaak hebt.
Van Anne Jellema (26) kun je dat zeker zeggen: ”Ik ga pas gelukkig naar huis als alles is bijgevuld en strak in het gelid ligt”. Als senior verkoopmedewerker is ze gelijk in de nieuwe winkel begonnen. Eerdere ervaring met de ́AGF ́ bouwde ze al op tussen haar havo en haar studie in een super in Koudekerk.
Misschien had ze ook nog wel hovenier willen worden, maar de oude liefde bleef roepen: ́Knolraap en lof, schorseneren en prei ́. Dus pakte Anne voortaan de auto naar Amstelveen. En toen de auto het begaf, nam ze de scooter. En toen de scooter haar liet staan, pakte ze de fiets. Dwars door Amsterdam, 19 kilometer heen en nog eens terug: ”Maar ik kom ook wel eens op de mountainbike hoor. Uurtje. ́ Klanten staan open voor nieuwe ideeën die soms al oud zijn. ́Vergeten groenten ́ als pompoen en pastinaak lopen goed.
Súper bloemisterij
Ward Grimbergen uit Hillegom verkoopt al bloemen sinds hij 10 jaar was. Tot zijn 20e jaar verkocht hij bloemen aan de deur bij vaste klanten in zijn bloemenwijk. De scholier hield
er een leuk maandinkomen aan over. Hij bleef in de bloemen-en-plantenhandel en ́kent inmiddels elke bloemist tussen Leiden en Amsterdam ́.
De bloemisterij-afdeling van AH Van der Linden, wordt tegenwoordig helemaal gedraaid door Ward en zijn mensen – en dat is goed voor iedereen.
De boeketten van AH Van der Linden zijn namelijk luxer, aparter, mooier en verser dan wat gangbaar is in supermarktland. Wards bloemisterij is een winkel-binnen-een-winkel. Zes keer per week komen zijn mensen langs om het assortiment weer snijvers achter te laten: ”Wij houden de bloemisterij bij alsof het de groente- en fruitafdeling is. We zorgen voor verse voorraad en een verzorgde uitstraling”, zegt Grimbergen. ”AH Van der Linden heeft de handen vrij, klanten profiteren van betere bloemen en zelf draaien we een groeiend en gezond bedrijf.”
Russell Fellinga teamleider verkoop
Russell gaat voor de Eredivisie
Verkoopleider Russell Fellinga (21) wist al jong wat er te koop is. Alleen aan de verdienkant ontbrak er nog wat. Toen hij 14 werd, drongen zijn ouders er daarom op aan dat hij het nobele beroep van vakkenvuller ging beoefenen bij hun buurtsuper Van der Linden: ”Zestig colli ́s, of doosjes per uur het schap in schuiven, met Ko achter je broek als we teveel lol trapten”. Een mooie zakcent en een béétje discipline, bleek een prima aftrap van de super-carrière van Russell, die 7 jaar later verkoopleider op de vloer is. ”Ik zou best een winkel in eigendom willen. Franchise is de eredivisie in supermarktland.”
Een paar duizend vierkante meter supermarktvloer overspant de verantwoordelijkheid van Russell voorlopig. De afdelingen houdbaar, het hart van de vloer, zijn de uitvalsbasis naar de versafdelingen aan de buitenring. In 1960 had een kruidenier nog 500 artikelen in huis. Een grote buurtsuper als AH Van der Linden heeft er meer dan 10.000 in de schappen. Met de verhuizing, zijn we weer flink gegroeid”, zegt Russell. ”Ons assortiment is uitgedijd in de breedte, met meer soorten producten, en in de diepte, dat is met meer varianten.” ”Superfoods zijn belangrijk geworden: rode linzen, polenta, goji- bessen, boekweit, havervlokken, dat soort zaken. Beetje jammer dat de mensen die ze graag kopen nog zo ́n haast hebben: ik hou ervan dat we een buurtsuper zijn, waar je elkaar kent en groet.”
Russell leert nog. Commerciële Bedrijfseconomie op MBO-niveau 4 met als specialisering de ondernemerskant van de detailhandel. Russell wil dat niets zijn wakend oog ontgaat: ”De winkel moet tiptop in orde zijn – een loepzuiver winkelbeeld, daar hou ik van. Niets zo erg als een klacht wanneer ik binnenkom. Alle vakken moeten strak op voorraad zijn, alles moet gespiegeld zijn en alleen maar vers spul, ook achterin het vak.”