Bekijk
Amsterdamseweg 73 | 1182 GP | Amstelveen T: 020-6478559 | E: contact@ah-linden.nl
Laatste nieuws
Meer blogsAlbert Heijn zet aardappelen weer in de spotlight
Geplaatst op 28 February 2018 om 16:38 door Jeroen Smit
4001 keer gelezen
Het aardappelschap van Albert Heijn is compleet vernieuwd, meldt de Levensmiddelenkrant. “De aardappel werd altijd een beetje verstopt in de winkel, maar staat nu weer in de spotlight”, vertelt Michelle Belt, category manager aardappels, pasta en conserveren.
Het aardappelschap is niet alleen terug in beeld gekomen, maar heeft een compleet nieuwe uitstraling en bevat nieuwe producten. “Nederland is nog steeds een aardappelland. Gemiddeld staat de pieper drie tot vier keer per week op tafel”, vertelt Belt. Het enige verschil met vroeger is volgens Belt dat aardappels niet alleen meer worden gegeten als onderdeel van een AGV’tje (aardappels, groenten, vlees, red.), maar dat er wordt gevarieerd met rassen en bereidingsmanieren. “Daarom hebben we nu naast de veelzijdige tafelaardappels (iets) kruimig en vastkokend, ook de toepassingsaardappel zoals wij die noemen”, vervolgt Belt. Daarmee bedoelt ze piepers voor de stamppot, friet, oven of om te poffen. Nieuw in het assortiment zijn dan ook aluminium bakjes met daarin kleine aardappels die geschikt zijn voor in de oven. “Er zit een zakje kruiden bij. Die maak je aan met wat olijfolie en dat gaat bij de aardappels. Het geheel schuif je zo in de oven”, legt Belt uit. Dat de consumptie van aardappelen daalt is voor Albert Heijn juist een reden om beter op de wens van de klant in te spelen.
Eyecatcher
De losse verkoop van aardappels is de voornaamste vernieuwing in het assortiment bij Albert Heijn. “Dit is een echte eyecatcher in het schap. Ideaal voor kleine huishoudens of als er in een recept maar één aardappel nodig is.” Ze worden gepresenteerd in een kartonnen doos met een klep. “Daardoor blijven ze zolang mogelijk in het donker, wat weer zorgt voor een betere kwaliteit en langere versheid”, benadrukt Belt. Volgens de category manager zijn er veel klanten die liever een aantal 1 kg-zakjes kopen, dan een grote zak van 5 kg. “Ze zeggen dat ze dan precies genoeg hebben voor hun gezin. Of ze kopen een kleine zak kruimig en een kleine zak vastkokend vanwege diverse bereidingswijzen.” De verpakkingen zijn honderd procent transparant geworden en gemaakt van UV-werend folie om de kwaliteit te garanderen.
Seizoensgebonden
Een andere verandering in het aardappelschap is dat er wordt ingespeeld op de seizoenen. “Als de Friese Borger of Opperdoezer van het land komt, dan zullen wij ze dat seizoen verkopen”, zegt Belt. Om de klant meer op weg te helpen met het bereiden van andersoortige rassen is het gehele schap voorzien van informatiekaartjes. “Dat is ook om jongeren aan te spreken, want die weten soms niet welke aardappel voor stamppot is geschikt.” Per regio wordt gekeken of het aanbod kan worden aangepast. Zo zijn er gebieden waar meer biologische piepers worden verkocht of waar grootverpakkingen sneller over de toonbank gaan dan de kleinverpakkingen.
Eyecatcher
De losse verkoop van aardappels is de voornaamste vernieuwing in het assortiment bij Albert Heijn. “Dit is een echte eyecatcher in het schap. Ideaal voor kleine huishoudens of als er in een recept maar één aardappel nodig is.” Ze worden gepresenteerd in een kartonnen doos met een klep. “Daardoor blijven ze zolang mogelijk in het donker, wat weer zorgt voor een betere kwaliteit en langere versheid”, benadrukt Belt. Volgens de category manager zijn er veel klanten die liever een aantal 1 kg-zakjes kopen, dan een grote zak van 5 kg. “Ze zeggen dat ze dan precies genoeg hebben voor hun gezin. Of ze kopen een kleine zak kruimig en een kleine zak vastkokend vanwege diverse bereidingswijzen.” De verpakkingen zijn honderd procent transparant geworden en gemaakt van UV-werend folie om de kwaliteit te garanderen.
Seizoensgebonden
Een andere verandering in het aardappelschap is dat er wordt ingespeeld op de seizoenen. “Als de Friese Borger of Opperdoezer van het land komt, dan zullen wij ze dat seizoen verkopen”, zegt Belt. Om de klant meer op weg te helpen met het bereiden van andersoortige rassen is het gehele schap voorzien van informatiekaartjes. “Dat is ook om jongeren aan te spreken, want die weten soms niet welke aardappel voor stamppot is geschikt.” Per regio wordt gekeken of het aanbod kan worden aangepast. Zo zijn er gebieden waar meer biologische piepers worden verkocht of waar grootverpakkingen sneller over de toonbank gaan dan de kleinverpakkingen.
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25