Bekijk
Amsterdamseweg 73 | 1182 GP | Amstelveen T: 020-6478559 | E: contact@ah-linden.nl
Laatste nieuws
Meer blogsConsumenten kopen steeds meer voeding met duurzaamheidskeurmerk
Geplaatst op 9 June 2017 om 17:28 door Jeroen Smit
3178 keer gelezen
Vorig jaar werd 27 procent meer uitgegeven aan eten met zo'n keurmerk dan in 2015. Het Beter Leven keurmerk voegde de meeste omzet toe. Dat blijkt uit de keurmerkmonitor van onderzoeksbureau IRI.
In totaal werd er 3 miljard euro omgezet aan duurzame voeding in de supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.
Aanbod groeit
Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 %. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk. De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors.
Beter Leven
Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met 240 miljoen euro euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro. Beter Leven maakte in 2016 in totaal een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136%.
In totaal werd er 3 miljard euro omgezet aan duurzame voeding in de supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.
Aanbod groeit
Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 %. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk. De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors.
Beter Leven
Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met 240 miljoen euro euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro. Beter Leven maakte in 2016 in totaal een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136%.
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25