Bekijk
Amsterdamseweg 73 | 1182 GP | Amstelveen T: 020-6478559 | E: contact@ah-linden.nl
Laatste nieuws
Meer blogsVoedingscentrum openbaart verborgen boodschappen
Geplaatst op 14 April 2017 om 13:51 door Jeroen Smit
3026 keer gelezen
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum een maand lang boodschappenlijstjes in de spotlights. Consumenten kunnen hun eigen lijstje insturen, of dat van iemand anders. Een selectie van deze briefjes wordt op geheel eigen wijze geanalyseerd door lijstjes-expert Tefke van Dijk (bekend van Volkskrant Magazine) en kennisexpert Corné van Dooren (Voedingscentrum). Een boodschappenlijstje maken is een goede manier om voedselverspilling te voorkomen.
“De meeste Nederlanders vinden het zonde om eten en drinken weg te gooien”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Door een boodschappenlijstje te maken kun je jaarlijks zo’n 4 kilo voedsel van de afvalbak redden. Dat is mooi meegenomen voor het milieu én je portemonnee.
Wat houdt de actie in?
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum het boodschappenlijstje centraal. Mensen kunnen van 10 t/m 23 april een boodschappenlijstje insturen. “Het mag het lijstje zijn van jezelf, van iemand die je kent, of van een onbekende. Bijvoorbeeld als je een lijstje in je winkelwagen vindt. Van alle inzendingen worden er 8 geselecteerd, deze komen inclusief analyse op de website te staan”, aldus Van Dooren.
Verborgen boodschappen-analyse
De lijstjes worden onder de loep genomen door schrijfster Tefke van Dijk. Ze heeft al bijna 5 jaar een eigen boodschappenbriefjesrubriek in Volkskrant Magazine. “Aan het handschrift zie je met wat voor persoon je te maken hebt”, vertelt Van Dijk. “Je ziet al snel of het is geschreven door een chaoot, een routeplanner, een indeler of juist door een afvinker. Een lijstje bevat heel wat verborgen boodschappen. Deze leg ik in mijn analyses bloot.
Papieren boodschappenlijstje favoriet
Het maken van een boodschappenlijstje is populair. 55 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Bijna 90 procent geeft de voorkeur aan een papieren briefje. Met name jongeren maken ook regelmatig een lijstje in hun mobiele telefoon. “Hoe je je boodschappen noteert, maakt niet uit. Maar dat een lijstje kan helpen staat vast. Als je je aan je lijstje houdt, koop je precies wat je nodig hebt en laat je je minder snel verleiden tot impulsaankopen. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de week onnodig eten weggooit”, aldus Van Dooren.
Boodschappenlijstje insturen
Consumenten die een boodschappenlijstje willen laten analyseren, kunnen een afbeelding van het boodschappenlijstje mailen naar actie@voedingscentrum.nl, delen op social media via #verborgenboodschap, of gratis per post opsturen naar het Voedingscentrum: ‘Actie verborgen boodschap’, antwoordnummer 352, 2508 VD Den Haag. Een selectie van de lijstjes wordt gepubliceerd op www.voedingscentrum.nl/verborgenboodschap op Facebook, Twitter en Instagram.
“De meeste Nederlanders vinden het zonde om eten en drinken weg te gooien”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Door een boodschappenlijstje te maken kun je jaarlijks zo’n 4 kilo voedsel van de afvalbak redden. Dat is mooi meegenomen voor het milieu én je portemonnee.
Wat houdt de actie in?
Met de actie ‘verborgen boodschap’ zet het Voedingscentrum het boodschappenlijstje centraal. Mensen kunnen van 10 t/m 23 april een boodschappenlijstje insturen. “Het mag het lijstje zijn van jezelf, van iemand die je kent, of van een onbekende. Bijvoorbeeld als je een lijstje in je winkelwagen vindt. Van alle inzendingen worden er 8 geselecteerd, deze komen inclusief analyse op de website te staan”, aldus Van Dooren.
Verborgen boodschappen-analyse
De lijstjes worden onder de loep genomen door schrijfster Tefke van Dijk. Ze heeft al bijna 5 jaar een eigen boodschappenbriefjesrubriek in Volkskrant Magazine. “Aan het handschrift zie je met wat voor persoon je te maken hebt”, vertelt Van Dijk. “Je ziet al snel of het is geschreven door een chaoot, een routeplanner, een indeler of juist door een afvinker. Een lijstje bevat heel wat verborgen boodschappen. Deze leg ik in mijn analyses bloot.
Papieren boodschappenlijstje favoriet
Het maken van een boodschappenlijstje is populair. 55 procent van de Nederlanders doet dit regelmatig. Bijna 90 procent geeft de voorkeur aan een papieren briefje. Met name jongeren maken ook regelmatig een lijstje in hun mobiele telefoon. “Hoe je je boodschappen noteert, maakt niet uit. Maar dat een lijstje kan helpen staat vast. Als je je aan je lijstje houdt, koop je precies wat je nodig hebt en laat je je minder snel verleiden tot impulsaankopen. Daarmee voorkom je dat je aan het eind van de week onnodig eten weggooit”, aldus Van Dooren.
Boodschappenlijstje insturen
Consumenten die een boodschappenlijstje willen laten analyseren, kunnen een afbeelding van het boodschappenlijstje mailen naar actie@voedingscentrum.nl, delen op social media via #verborgenboodschap, of gratis per post opsturen naar het Voedingscentrum: ‘Actie verborgen boodschap’, antwoordnummer 352, 2508 VD Den Haag. Een selectie van de lijstjes wordt gepubliceerd op www.voedingscentrum.nl/verborgenboodschap op Facebook, Twitter en Instagram.
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25