Laatste nieuws
Meer blogsGrootschalige landelijke actie voor duurzamer eten van start
Geplaatst op 11 September 2015 om 12:21 door Gerard Rutte
2894 keer gelezen
HAARLEM - Vanaf aanstaande maandag gaat landelijk voor het tweede jaar de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie van start, een initiatief van de Nationale Postcode Loterij met Unilever en Albert Heijn als partners.
Met deze actie willen de drie partijen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Er wordt daarbij nauw samengewerkt met Nederlandse goede doelen en certificeringsprogramma's, zoals Natuur & Milieu, de Dierenbescherming, MSC, UTZ Certified, Stichting Max Havelaar en Rainforest Alliance. De actie maakt het mogelijk dat 2,5 miljoen Nederlandse huishoudens gratis duurzamere producten kunnen uitproberen. In de loop van volgende week ontvangen namelijk alle 2,5 miljoen Postcode Loterij-deelnemers een kaart van de loterij cadeau ter waarde van 12,50 euro. Met deze cadeaukaart kunnen zij tot en met 4 oktober gratis duurzamere boodschappen doen bij Albert Heijn.
Duurzamer eten maakt het verschil
"Duurzamer eten kan een enorm verschil maken voor mens, dier en milieu", aldus Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij: "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten. Dit is tot op heden het grootste initiatief in Nederland op dit vlak. De actie past bij de missie van de Nationale Postcode Loterij; werken aan een meer duurzame en rechtvaardige wereld".
Noodzaak tot duurzamer eten
"De conclusies uit Dossier Duurzaam 2015 laten zien waarom het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is", aldus Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever. Dit onderzoek van GfK en marketingbureau b-open meet jaarlijks de houding en perceptie van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Steeds meer Nederlanders (49%) vinden duurzaam eten belangrijk, alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje. Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu".
Imke van Gasselt, verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij Albert Heijn: "Als je écht structureel een duurzame beweging in gang wilt zetten dan moeten we dat samen doen. Daarom is het zo mooi dat we met drie grote partijen de krachten bundelen. Ik hoop van harte dat dit initiatief hét zetje is waarmee we ons land laten proeven dat duurzaam eten écht naar meer smaakt."
Gratis duurzamere boodschappen tot en met 4 oktober
In de loop van volgende week ontvangen alle 2,5 miljoen Postcode Loterij-deelnemers, net als in november 2014, als cadeau van de loterij een tegoedkaart ter waarde van 12,50 euro. Hiermee kunnen zij tot en met 4 oktober bij Albert Heijn duurzamere producten kopen. Er is een keuze uit honderden producten die onder het Unilever Duurzame Landbouwprogramma vallen, Albert Heijn eigen merk producten en overige merken met een keurmerk of kenmerk zoals Beter Leven, Fairtrade, EKO of Rainforest Alliance. Er is in totaal keuze uit meer dan 1400 producten: bijvoorbeeld A-merken zoals Unox, Knorr, Bertolli, Lipton, Magnum en Ben & Jerry's.
Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij: "Door deze actie te herhalen willen we zoveel mogelijk Nederlanders kennis laten maken met duurzamere producten en laten zien hoe makkelijk het is om met producten uit de supermarkt een lekkere, duurzame maaltijd op tafel te zetten. Voor 12,50 euro heb je al een duurzame maaltijd voor vier personen. Mensen meerdere keren laten ervaren hoe normaal duurzamer eten eigenlijk is, is essentieel om eventuele twijfel bij het kopen van deze producten weg te nemen. Wij hopen daarom dat veel van onze 2,5 miljoen deelnemers in de komende weken hun cadeaukaart zullen gaan verzilveren en ervaren hoe lekker en makkelijk duurzamer eten is".
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25