Bekijk
Amsterdamseweg 73 | 1182 GP | Amstelveen T: 020-6478559 | E: contact@ah-linden.nl
Laatste nieuws
Meer blogsAlbert Heijn verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.
Geplaatst op 2 March 2021 om 17:15 door Simone Tuinenburg
2088 keer gelezen
Albert Heijn wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken en gaat via het Beter voor-programma een exclusieve samenwerking met 200 Nederlandse pluimveehouders en pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group aan. Onderdeel van het programma is dat Albert Heijn vanaf 2023 minimaal scharrelkip met 1 ster Beter Leven Keurmerk aan zal bieden.
Met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma zetten Albert Heijn, de pluimveehouders en het pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group een stap verder in de samenwerking. De keten wordt nog transparanter door de inzet van DNA traceerbaarheid en block chain technologie. Lange termijn afspraken en een gezond verdienmodel vormen de basis voor verdere continuïteit.
“In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij dezelfde stappen in onze andere versketens, aldus Marit van Egmond, CEO Albert Heijn. “Ik ben ontzettend enthousiast over deze manier van samenwerken in gesloten ketens; een samenwerking die gericht is op de lange termijn. Wij bieden zekerheid en continuïteit zodat de pluimveehouders kunnen investeren in hun bedrijven en daarbij verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham. Net als bij de andere Beter voor-programma’s is duurzame bedrijfsvoering met zorg voor de dieren, een beter klimaat en biodiversiteit altijd het uitgangspunt.”
Pluimveehouder, Corné Colijn: “Sinds jaren ben ik een pluimveehouder die kippen houdt voor Albert Heijn. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat Albert Heijn het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma start. Hiermee kan ik mijn kippen nóg diervriendelijker houden en voor mij betekent dat een langdurige samenwerking met een gezond verdienmodel als uitgangspunt.”
Volgens directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming is de stap van Albert Heijn een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het keurmerk van haar organisatie. “Een intensief traject achter de schermen van alle betrokkenen leidt straks tot een verdere verbetering van het leven van de kip. De Dierenbescherming is enorm verguld met de aankondiging vandaag van Albert Heijn.”
In dit nieuwe Beter voor-programma staan kip, natuur en boer centraal:
Kip: Bij Albert Heijn is alle kip – naast de kip met 2 en 3 sterren Beter Leven Keurmerk die de supermarkt al verkoopt - vanaf 2023 alleen nog maar scharrelkip met het Beter Leven Keurmerk. Deze kip komt sinds begin 2020 van Nederlandse pluimveehouders. Deze kippen zijn van een langzaam groeiend ras, leven langer en krijgen onder andere meer leefruimte in stallen met overdekte uitloop en natuurlijk daglicht. Tevens wordt het programma van monitoren van individuele kippen op gezondheid en welzijn aspecten uitgebreid.
Natuur: De kippenmest wordt 100% circulair verwerkt en we starten in 2022 met het programma voor het opwekken van stroom bij de boeren. We streven ernaar dat de boeren vanaf 2025 100% zelfvoorzienend zijn in de stroombehoefte door het duurzaam op te wekken. Ook is het streven naar 100% bekende herkomst van alle voercomponenten en wordt er gewerkt aan verdere verduurzaming van eiwit in het kippenvoer. Door de overgang zullen bedrijven naar verwachting de uitstoot van fijnstof en ammoniak met zo’n 50% verminderen.
Boer: Binnen het Beter voor-programma is een duurzame samenwerking met een gezond verdienmodel voor alle betrokken partijen het uitgangspunt. Ook worden de extra kosten voor het Beter voor-programma vergoed aan de boeren via de inkoopprijs.
Met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma zetten Albert Heijn, de pluimveehouders en het pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group een stap verder in de samenwerking. De keten wordt nog transparanter door de inzet van DNA traceerbaarheid en block chain technologie. Lange termijn afspraken en een gezond verdienmodel vormen de basis voor verdere continuïteit.
“In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij dezelfde stappen in onze andere versketens, aldus Marit van Egmond, CEO Albert Heijn. “Ik ben ontzettend enthousiast over deze manier van samenwerken in gesloten ketens; een samenwerking die gericht is op de lange termijn. Wij bieden zekerheid en continuïteit zodat de pluimveehouders kunnen investeren in hun bedrijven en daarbij verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham. Net als bij de andere Beter voor-programma’s is duurzame bedrijfsvoering met zorg voor de dieren, een beter klimaat en biodiversiteit altijd het uitgangspunt.”
Pluimveehouder, Corné Colijn: “Sinds jaren ben ik een pluimveehouder die kippen houdt voor Albert Heijn. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat Albert Heijn het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma start. Hiermee kan ik mijn kippen nóg diervriendelijker houden en voor mij betekent dat een langdurige samenwerking met een gezond verdienmodel als uitgangspunt.”
Volgens directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming is de stap van Albert Heijn een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het keurmerk van haar organisatie. “Een intensief traject achter de schermen van alle betrokkenen leidt straks tot een verdere verbetering van het leven van de kip. De Dierenbescherming is enorm verguld met de aankondiging vandaag van Albert Heijn.”
In dit nieuwe Beter voor-programma staan kip, natuur en boer centraal:
Kip: Bij Albert Heijn is alle kip – naast de kip met 2 en 3 sterren Beter Leven Keurmerk die de supermarkt al verkoopt - vanaf 2023 alleen nog maar scharrelkip met het Beter Leven Keurmerk. Deze kip komt sinds begin 2020 van Nederlandse pluimveehouders. Deze kippen zijn van een langzaam groeiend ras, leven langer en krijgen onder andere meer leefruimte in stallen met overdekte uitloop en natuurlijk daglicht. Tevens wordt het programma van monitoren van individuele kippen op gezondheid en welzijn aspecten uitgebreid.
Natuur: De kippenmest wordt 100% circulair verwerkt en we starten in 2022 met het programma voor het opwekken van stroom bij de boeren. We streven ernaar dat de boeren vanaf 2025 100% zelfvoorzienend zijn in de stroombehoefte door het duurzaam op te wekken. Ook is het streven naar 100% bekende herkomst van alle voercomponenten en wordt er gewerkt aan verdere verduurzaming van eiwit in het kippenvoer. Door de overgang zullen bedrijven naar verwachting de uitstoot van fijnstof en ammoniak met zo’n 50% verminderen.
Boer: Binnen het Beter voor-programma is een duurzame samenwerking met een gezond verdienmodel voor alle betrokken partijen het uitgangspunt. Ook worden de extra kosten voor het Beter voor-programma vergoed aan de boeren via de inkoopprijs.
Reageren
Andere blog berichten
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:49
- Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt14 April 2022 om 15:48
- Albert Heijn zet standaard op plantaardige voeding14 March 2022 om 10:55
- Albert Heijn start met volgende stap van geleidelijke invoering Nutri-Score 4 January 2022 om 14:42
- Zoete aardappelen uit Nederland bij Albert Heijn 1 December 2021 om 16:05
- Sponsoractie Voetbalpassie van Albert Heijn en KNVB levert 1,6 miljoen euro op voor amateurclubs in Nederland13 October 2021 om 18:40
- AH-gehakt van bakje naar zakje: jaarlijks 500.000 kilo minder plastic21 September 2021 om 11:05
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Nieuwe houdbare plantaardige zuivelalternatieven bij Albert Heijn 9 August 2021 om 16:58
- Albert Heijn introduceert digitale kassabon 3 August 2021 om 13:25